Suvremene pedagoške paradigme i koncepti predstavljaju imperativ i za rad ravnatelja u ustanovama ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja. Uz administrativne i pravne poslove koji se odnose na obveze i odgovornosti definirane zakonima, na ravnatelju je i odgovornost za kreiranje i provođenje misije i vizije ustanove čije ishodište nužno proizlazi iz kurikuluma koji je osmišljen participacijom svih sudionika odgojno-obrazovnog procesa.
NAŠA MISIJA
Kontinuirani rad na kvaliteti kulture ustanove osiguravanjem razvojno primjerenih poticaja i materijala kojima djeci omogućujemo istraživanje i stvaranje, igru i učenje u stabilnom, sigurnom i stimulirajućem okruženju. Kvalitetnu praksu zasnivamo na etičnosti, zadovoljstvu, stručnosti i odgovornosti svih djelatnika, suradnji na svim razinama i osnaživanju partnerstva s roditeljima i širom zajednicom.
NAŠA VIZIJA
Razvoj ustanove u kojoj će djeca biti protagonisti i (su)kreatori svojih aktivnosti kao i vlastitog procesa učenja, a odrasli stvarati uvjete (materijalne, socijalne, organizacijske) te podržavati autentične aktivnosti djece i prirodni proces njihova učenja.
U suvremenom kontekstu ustanova ranog i predškolskog odgoja i obrazovanja rad ravnatelja valja razmatrati kroz dimenziju vodstva i dimenziju poznavanja razvoja predškolskog djeteta:
Područje vodstva odnosi na poznavanje zakona i menadžmenta, sposobnost upravljanja ljudskim resursima, poznavanje procesa planiranja i pedagoškog programiranja, sposobnost suradnje s roditeljima, sposobnost suradnje s medijima i javnošću, sposobnost vođenja i zastupanja, vještine verbalne i pisane komunikacije, poznavanje tehnologije.


Područje poznavanje razvoja predškolskog djeteta obuhvaća poznavanje povijesti razvoja predškolskog odgoja, poznavanje razvojnih osobitosti djeteta, poznavanje kurikuluma i različitih strategija, poznavanje problematike obitelji, sposobnost vođenja grupe i timova, sposobnost stvaranja učeće organizacije i okruženja.

Značajnim se smatra naglasiti i očekivanja okoline u kojoj se ustanova nalazi jer upravo okolina i okruženje uvelike determiniraju ulogu ravnatelja.




Budući rad ravnatelja obuhvaća djelovanje kroz više međusobno preklapajućih i povezanih funkcija uz obvezu planiranja i organiziranja cjelokupnog rada ustanove važno je dobro odabranim načinima i metodama voditi zaposlene kako bi zajedno s njima uspješno realizirao zacrtane ciljeve.


Odlika kvalitetnog vodstva je dijeljenje moći i odgovornosti sa svim sudionicima odgojno-obrazovnog procesa pri čemu se vodstvo temelji na znanju i mudrosti, a ne na poziciji i moći voditelja (Senge, 2003). Distribucija moći i donošenje odluka u demokratskom okruženju osnova su uspješnog vođenja, a korištenje osobne moći te moći položaja na nezamjetljiv način karakteristike su uspješnog voditelja.
Stoga, pronalaženje učinkovitih načina vođenja kontinuirano predstavlja izazov za ravnatelje predškolskih ustanova.

I za kraj,
Nesporno je kako se za svaki drugi posao najprije obrazuje, prolazi praktična nastava te slijedi uvođenje pripravnika u posao uz podršku mentora, djelovanje ravnatelja započinje imenovanjem i treba imati na umu
DA NAS NEZNANJE NE OSLOBAĐA ODGOVORNOSTI!
dr. sc. Jadranka Stojković
📢 JADRANKA STOJKOVIĆ VIŠE NEĆE BITI RAVNATELJICA JASKANSKOG DJEČJEG VRTIĆA! Facebook / 27. veljače. 2025.
Doktorica Jadranka Stojković više neće biti ravnateljica jaskanskog Dječjeg vrtića Radost. Na čelu te gradske ustanove bila je gotovo četvrt stoljeća, od 2001. godine, no na nedavni natječaj za tu funkciju nije se kandidirala.
🗣️ Na mjestu ravnateljice Dječjeg vrtića Radost bila sam 6 mandata, u tom periodu surađivala sam sa 4 gradonačelnika i Gradskom vijeću Grada Jastrebarskog podnijela sam ukupno 24 izvješća o radu Dječjeg vrtića i sva su izvješća bila jednoglasno prihvaćena od strane gradskih vijećnika, neovisno o njihovoj stranačkoj pripadnosti, možda jednom s jednim suzdržanim glasom ako se dobro sjećam.
U izjavi za Radio Jasku i digitalnu platformu Jaska.online ravnateljica na odlasku Jadranka Stojković pojašnjava i razloge svog nejavljanja na natječaj za novi mandat. Tu odluku nije donijela preko noći.
🗣️ Moram priznati da sam ozbiljno razmišljala da se javim na taj natječaj. Ja volim svoj posao, smatram da ga i znam raditi. Naravno da taj mandat ne bi mogla do kraja odraditi zbog odlaska u mirovinu. Kad sam spomenula sve izazove koji su pred ravnateljem u novom mandatnom razdoblju, onda nekako smatram važnim naglasiti o kojim se sve to obvezama nezaobilaznim radi, pa su to primjerice upisi djece u vrtić i godišnji odmori radnika u kontekstu besplatnog vrtića što je sada novina od početka ove godine. Slijedi nam dogradnja aneksa vrtića, dakle plavog ovog vrtića za dvije odgojne skupine koji treba biti otvoren 1. rujna ove godine. Slijedi nam gašenje žiro računa od 1. srpnja i prelazak na riznicu. Slijedi obilježavanje 50 godina rada vrtića, a što je ujedno i 50 godina postojanja organiziranog predškolskog odgoja na području tadašnje bivše općine, ne samo našega grada. Slijedi nam i obnova statusa Eko vrtića. Nadalje, ravnatelja očekuje jedan veliki investicijski zahvat, a to je zamjena sustava centralnog grijanja na kojem smo od početka ove godine imali dva vrlo ozbiljna kvara i koja su prijetila da cijeli objekt ostane bez grijanja. Očekuje se i gradnja novog područnog vrtića na sajmištu koja je najavljena, a čije stavljanje u funkciju će dovesti do potrebe diobe ustanove na dvije jer već i po sadašnjim parametrima smo prešli one brojke kada bismo se morali dijeliti na dvije ustanove. A u sklopu obveza redovnog rada kojeg već nekoliko godina obilježava deficit stručnoga kadra, naravno da dolaze uvijek neki neplanirani novi izazovi i nove situacije. Pa promišljajući tako o rješenjima za navedene izazove, naravno u situaciji kad bih ostala na ovom mjestu, ja sam nažalost istodobno spoznavala kako već neko vrijeme sve manje dijelim zajedničku viziju razvoja i zajedničku viziju vođenja ustanove sa sadašnjim osnivačem. To je bio prijelomni trenutak kada sam odlučila promijeniti svoj plan, svoju želju, dakle da se prijavim na natječaj i to je bio moment kada sam ipak odlučila da se neću prijaviti na natječaj. – govori nam gđa. Stojković kojoj radni staž u vrtiću teče od 1. veljače 1982. godine.

Inače, recimo kako su na aktualni natječaj pristigle dvije prijave, obje od odgojiteljica s višom stručnom spremom koje rade u jednom zagrebačkom vrtiću. Obje prijave udovoljavaju formalnim uvjetima natječaja, no neslužbena je informacija kako je jedna od te dvije već i povučena pa će po svemu sudeći ostati samo jedna kandidatkinja koja bi s radom trebala početi već 7. ožujka.
Naime, izborna procedura mora biti okončana do četvrtka 6. ožujka do kada traje mandat još uvijek aktualnoj, odnosno ravnateljici na odlasku Jadranki Stojković koja na kraju svog pojašnjenja odustajanja od daljnjeg vođenja dječjeg vrtića ističe:
🗣️ Ja sam duboko uvjerena i smatram da je kvaliteta jednog izgrađenog lidera, a takvim se ja smatram, da prepozna trenutak u kojem bi ostankom na ovoj funkciji štetila na neki način i sebi osobno, ali to ne bi bilo dobro niti za ovaj kolektiv kojeg iznad svega cijenim i koji je bio u stvari moja najveća pokretačka snaga. I eto zaključno, radnik sam Dječjeg vrtića Radost od svog prvog radnog dana, sa radnog mjesta odgojitelja prešla sam na radno mjesto ravnatelja i od 7.3. ove godine ja se ponovo vraćam na svoje radno mjesto. Zanimljiva slučajnost je da sam upravo toga datuma prije tri godine obranila svoju doktorsku disertaciju. Ovim se putem želim zahvaliti prije svega svim korisnicima našega vrtića, od djece do roditelja, želim se zahvaliti na suradnji svim divnim ljudima, dakle svim dragim i poštovanim suradnicima s kojima sam radila i još jednom želim se od svega srca zahvaliti svim svojim djelatnicima u kolektivu Dječjeg vrtića Radost, a vrtiću želim samo uspjeh i napredak!
Dječji vrtić Radost, podsjetimo, jedina je predškolska javna ustanova na području našega grada koja obavlja djelatnost predškolskog odgoja i obrazovanja te skrb o djeci rane i predškolske dobi čiji je osnivač Grad Jastrebarsko. Vrtić je osnovan 1975. godine što znači da će ove godine obilježiti 50. obljetnicu. Od tih 50 godina Jadranka Stojković vrtićka je ravnateljica bila 24 godine. Pod njenim vodstvom vrtić je proširen i moderniziran, uključujući otvaranje novih objekata i novih radnih mjesta kojih je danas 100-tinjak, a kad je ona počela raditi bilo ih je upola manje.
Intervju i fotografije ✍️📷 Filip Popović, 27.2.2025.